Mięso dla pakera   Lipiec 19th, 2013

Każdy trenujący w celu budowania masy mięśniowej potrzebuje białek najwyższej jakości, i to dużo. Więcej niż jego biegający kolega, czy chodzący na basen przyjaciel a jeszcze więcej niż Kowalski, który trenuje kciuk przed telewizorem.

Mięso jest głównym źródłem budulca dla trenującego kulturystykę. I tu zaczyna się robić coraz większy problem.

Nie chcę się tu wgłębiać w produkcję mięsa: czym się dzisiaj karmi zwierzęta rzeźne, co się dosypuje do pasz itp. Oczywiście hodowle mają różny status i inne wymagania są dla tych ze znaczkiem „ekologiczne”.

Nie daj się otruć – wybieraj aktywnie

Chciałem tutaj podjąć temat pod tytułem: czym się kierować i gdzie kupować by dostarczyć sobie i rodzinie optymalne produkty mięsne.

Oczywiście najlepiej byłoby hodować samodzielnie takie zwierzęta i mieć wszystko pod ścisłą kontrolą ale to dotyczy tylko kilkuprocentowej mniejszości. Dla pozostałych pozostają punkty sprzedaży. Na pierwsze miejsce oczywiście wychodzi żywność ze znaczkiem WYRÓB EKOLOGICZNY, BIO itp, którą można nabyć w sklepach ze zdrową żywnością, na stoiskach z wyrobami ekologicznymi. Read the rest of this entry »

Wspomaganie regeneracji   Lipiec 8th, 2013

Wspomaganie regeneracji kulturysty

Mięśnie rosną między treningami – to zdanie słyszał pewnie każdy poszukujący podstawowej wiedzy o treningu kulturystycznym. Zaznaczę to w razie jakby ktoś przeoczył – między treningami! Co oznacza, że trzeba regularnie trenować i to w taki sposób by każdy następny trening w danym cyklu, był o odpowiednią wartość bardziej wymagający. Tematu treningu w tym momencie nie będę rozwijał, gdyż chcę zająć się właśnie tym okresem pomiędzy treningami.

Spróbujmy w tym momencie spojrzeć na trenujących wyczynowo.

Kiedy Ryszard Rećko przygotowywał się do występów, to w fazie budowania masy mięśniowej i w fazie rzeźbienia mięśni, bardzo dbał o odpowiedni wypoczynek i zaopatrzenie organizmu w niezbędne składniki odżywcze, chodzi tutaj o minerały i witaminy, co wielu trenujących lekceważy. Read the rest of this entry »

Odpoczynek w treningu na masę   Czerwiec 21st, 2013

Czas na regenerację

Okres letni to dobry czas na regenerację, także dla trenującego kulturystykę.

Kiedy walczymy o masę mięśniową, to powinniśmy używać obciążeń w zakresie 60-85% CM. Takie ciężary znacznie obciążają stawy i mogą powodować nawet dysfunkcje układu ruchu. By takiej sytuacji zaradzić, należy dbać o to by organizm regenerować. Oczywiście bardzo ważny jest styl życia codziennego, czyli:

  • ile poświęca się czasu na sen,
  • czy spożywa się posiłki wysokiej jakości  i zasobne w odpowiednią ilość składników odżywczych,
  • i czy uzupełnia się dietę właściwymi suplementami
  • itp.

Odciążające treningi

Oddzielny rozdział to odciążające treningi. Czy warto zachodzić do siłowni? Warto, choćby ze względu na podtrzymanie dobrych nawyków. Warto raz w roku zaplanować cykl trwający 3-4 tygodnie i w tym czasie „pobawić się z ciężarkami”. Polega to na prowadzeniu treningów ale z obciążeniami nie przekraczającymi 50% CM. Można wykonywać po 2-3 serie na grupę mięśniową i wykonywać po 15-20 powtórzeń w serii, na sporym luzie, ze sporym zapasem sił.

Taki trening nie zbuduje mięśni ale pomoże zregenerować się układowi nerwowemu, mięśniowemu oraz całemu układowi ruchu czyli stawom, ścięgnom i więzadłom. Odpocznie też psychika. Read the rest of this entry »

Najważniejsza witamina   Marzec 29th, 2013

Niebezpieczne suplementy?

Jak można wytłumaczyć to co się dzieje za naszych czasów? W wielu krajach sprzedaje się już legalnie narkotyki a jednocześnie ogranicza handel suplementami diety oraz stosowanie metod leczenia, które są oparte na naturalnych substancjach pochodzących z przyrody. Kiedy byłem małym chłopcem usłyszałem takie zdanie: „Kiedy nie wiadomo o co chodzi to z pewnością chodzi o pieniądze.”

Dzisiaj, kilkadziesiąt lat później, wiem, że to w 100% prawdziwe słowa. Problem w tym by dobrze rozpoznać tych, którzy czerpią kasę nie licząc się ze społecznymi kosztami i posługują się kłamstwem i oszustwem tak samo sprawnie jak zawodowy żołnierz bronią. Myślę tu jednak o broni masowego rażenia, bo dzisiaj posiadanie mediów, wpływów na organizacje wyrocznie, czy swoich ludzi w rządach, jest bardziej pożądane niż posiadanie bomby atomowej.

Zobacz krótki film z Melem Gibsonem, jako cichy głos w obronie naszych praw do posiadania nieograniczonego dostępu do suplementów diety. Umieszczony na Youtube 6 lat temu, pokazuje problem, który dzisiaj ujawnia się mocno także w Polsce.

The video cannot be shown at the moment. Please try again later.

Read the rest of this entry »

Raport na temat urazów w kulturystyce   Kwiecień 26th, 2012

Czy uprawianie kulturystyki jest bardzo kontuzjogenne?

Wydaje się, że dźwiganie dodatkowych obciążeń poza swoim ciałem może być powodem licznych urazów. Czy jednak tak jest? Praktyka dowodzi, że urazowość bardziej zależy od rodzaju przeciążeń niż od ich wielkości wyrażanej w kilogramach. Kulturystyka jest sportem dość statycznym a zmagania z żelastwem są dość spokojne w porównaniu z innymi dyscyplinami.

Przeprowadziliśmy ankietę wśród użytkowników serwisu TrenerOK.pl. Dostarcza ona wielu ciekawych wniosków. Ankietę omawia trener Ryszard Rećko. Obejrzyj film, który zawiera 23 minuty ciekawych informacji, niezbędnych każdemu kto traktuje poważnie swój trening na siłowni, niezależnie od tego jaki ma cel treningowy.

The video cannot be shown at the moment. Please try again later.

Możesz zobaczyć też pierwszy wywiad z Ryszardem Rećko o urazach

 

Mocny kręgosłup   Luty 14th, 2012

Zdrowy kręgosłup to fundament dobrego zdrowia i samopoczucia

Większość trenujących omija ćwiczenia wzmacniające mięśnie okalające ten element naszego ciała. A okazuje się, że wzmacniając mięśnie grzbietu i mięśnie brzucha możemy zabezpieczyć się przed urazami a przynajmniej bardzo zmniejszyć ryzyko bardzo bolesnych kontuzji.

Read the rest of this entry »

Większość trenujących zniechęca się do roku swojej przygody z siłownią. Głównym celem na początku jest zdobycie większych mięśni Po tym czasie brak efektów jest czynnikiem najbardziej demotywującym. Najważniejszym czynnikiem odpowiadającym za efekty jest trening na masę.

Obejrzyj krótki film będący raportem dotyczącym trudności w układaniu skutecznych planów treningowych

The video cannot be shown at the moment. Please try again later.

Napisz w komentarzu co myślisz o raporcie czy oddaje pełen obraz zagadnień związanych z tworzeniem skutecznych planów treningowych. Co w twoim przypadku jest największym problemem.

Dziwny tytuł, prawda?

Bo dziwna jest sprawa z tym aspartamem. Jest to najpopularniejszy dzisiaj słodzik dodawany do żywności.

Tak to absolutna prawda. Wręcz niewiarygodne wydaje się jak to możliwe by był dzisiaj tak powszechnie używany. A jednak to są fakty.

Popełniłem ten wpis bo jestem poruszony tym jak dzisiaj wielkie korporacje takie jak Monsanto, właściciel firm produkujących tę truciznę, mają w pogardzie ludzi takich jak Ty i ja.

Read the rest of this entry »

TrenerOK – czy to dobry serwis?   Lipiec 18th, 2011

Czy serwis o kulturystyce bez forum to dobry pomysł?

W/w witryna oparta jest na filmach instruktażowych. Artykuły są jedynie dodatkiem. Taki był nasz cel, jako autorów, od początku. Jako redaktor serwisu ciągle sobie zadaję pytanie czy tak powinno być dalej czy coś ważnego pomijamy?

Zanim powstał TrenerOK oglądałem wiele serwisów o kulturystyce i tematach pokrewnych. Większość z nich posiada forum a niektóre to właściwie tyko fora.

Grzebiąc po tych serwisach zobaczyłem jak dużo informacji one zawierają. Dzięki możliwości swobodnej wypowiedzi skupiają ogromne rzesze trenujących. To z pewnością duży plus – wymieniać się doświadczeniami. W moim przekonaniu jest jednak w tym też duży minus.  By znaleźć wartościowe informacje trzeba długo szukać a przyjmowanie informacji, które będą miały wpływ na trening internauty jest obarczone ogromnym ryzykiem, że zawierają niewłaściwą treść.

Dzisiaj, po tych 2 latach doświadczeń jestem przekonany jeszcze bardziej, że porady zaufanej osoby nic nie przebije. Oczywiście nie śmiem twierdzić, że nasze porady na łamach serwisu czy kursów dają wszystkie odpowiedzi bo temat jest bardzo szeroki. Są jednak zasady ogólne, choć czasami widoczne po wielu latach doświadczeń i edukacji, które trzeba poznać by mieć znaczące osiągnięcia.

Staramy się w naszych materiałach zachęcać Naszych Użytkowników do tego, by każdy sympatyk sportów siłowych edukował się i poznawał własny organizm. Widzimy też jak różne doświadczenie posiadają nasi „Userzy”.

Kulturystyka rekreacyjna, jaką uprawia ogromna większość, jest specyficzną formą sportu. Odróżnia się jednak bardzo od wyczynu, który wymaga nieprawdopobonej determinacji, wyrzeczeń, nakładów finansowych, doskonałej genetyki itp. Mimo to też jest dyscypliną wymagającą systematyczności, dyscypliny i sporej wiedzy.

Większość trenuje w piwnicach, garażach oraz małych siłowniach i nigdy nie rozmawiała bezpośrednio z profesjonalnym trenerem. To „chałupnictwo” ma przeróżne oblicza a tylko nieliczni potrafią przetrwać pierwsze okresy stagnacji i zbudować sylwetki godne podziwu. Kulturystyka jest sportem często towarzyszącym innym dyscyplinom gdyż prawie każdy chłopak marzy o większych muskułach i ponadprzeciętnej sile. Warto ją trenować, szczególnie właśnie w wersji rekreacyjnej bo przynosi wielkie korzyści dla zdrowia, samopoczucia i kondycji. Ta rekreacja wcale nie oznacza lekkiego treningu czy braku dyscypliny dietetycznej.

Zapraszam Cię do dyskusji na temat serwisu TrenerOK, szczerej i nieskrępowanej.

Jak ocenić poziom hormonów   Kwiecień 17th, 2011

Pisałem w poprzednim poście o tym, że powinniśmy szukać dla siebie tej optymalnej długości treningu. Ale jak to robić?

Dzisiaj nieco na ten temat bo uważam, że warto wykonać najlepiej swoją „pracę” na siłowni.

Najłatwiej, moim zdaniem, jest nauczyć się oceniać stan swojej energii gdy pierwsze ćwiczenie będzie z tych najcięższych, np. przysiady lub martwy ciąg.Jan Łuka - 402,5 kg Read the rest of this entry »