Raport na temat urazów w kulturystyce   Kwiecień 26th, 2012

Czy uprawianie kulturystyki jest bardzo kontuzjogenne?

Wydaje się, że dźwiganie dodatkowych obciążeń poza swoim ciałem może być powodem licznych urazów. Czy jednak tak jest? Praktyka dowodzi, że urazowość bardziej zależy od rodzaju przeciążeń niż od ich wielkości wyrażanej w kilogramach. Kulturystyka jest sportem dość statycznym a zmagania z żelastwem są dość spokojne w porównaniu z innymi dyscyplinami.

Przeprowadziliśmy ankietę wśród użytkowników serwisu TrenerOK.pl. Dostarcza ona wielu ciekawych wniosków. Ankietę omawia trener Ryszard Rećko. Obejrzyj film, który zawiera 23 minuty ciekawych informacji, niezbędnych każdemu kto traktuje poważnie swój trening na siłowni, niezależnie od tego jaki ma cel treningowy.

The video cannot be shown at the moment. Please try again later.

Możesz zobaczyć też pierwszy wywiad z Ryszardem Rećko o urazach

 

Tags:
This entry was posted on czwartek, Kwiecień 26th, 2012 at 7:03 pm and is filed under Uncategorized. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed.You can leave a response, or trackback from your own site.

26 komentarzy

Kwiecień 26th, 2012 at 10:28 pm
Jan pisze:

duża dawka wiedz szczegulnie dla nas początkójących,
jeśli chodzi o mnie to uprawianie kultturystyki jak naraze
pomaga mi,tak mi sie wydaje,napewno nie szkodzi na moją dyskopatie
odczówam mniejszy ból z rana niż przedtem,zanim zaczołem ciwiczyć,
ciwicze 4 miesiące oczywiście staram sie wykonywać wszystko prawidłowo włoncznie z rozgrzewką

Kwiecień 26th, 2012 at 11:02 pm
Mariusz pisze:

Całkowicie się zgadzam z tym co mówi pan Ryszard Rećko. O sobie mogę powiedzieć że ćwiczę przeszło już 3 lata systematycznie 4 razy w tygodniu po 1,5 godz. i poważnie podchodzę do tego tematu ponieważ chcę dobrze wyglądać i mieć dobrą sylwetkę. Jak dotąd nie wystąpiły u mnie żadne urazy gdyż rozwijam każdą grupę mięśniową,zarówno nogi jak i klatkę,barki,tricepsy,brzuch,łydki,plecy,bicepsy,po prostu wszystko,mam plan treningowy którego się trzymam. Moja budowa ciała to mezomorfik i dopasowuje do tego trening oraz dietę.Cieszę się ze swoich efektów i idę dalej do przodu:)

Kwiecień 27th, 2012 at 2:02 am
Mateusz pisze:

Witam strona panów jest świetna wiele sie nauczyłem od pana zwłaszcza w kategoriach dietetyki co znacznie poprawiło jakość i efekty treningów :) .

Panowie mam taki problem że kiedy trenuje bicepsy (uginanie ramion ze sztanga) to odczuwam ból w przedramieniu i to na dodatek kości , podobny mam problem z goleniami ale to tylko na treningu z atlasem .

Mam prawie 20 lat , kulturystyką zajmuję się od około 3 lat z przerwami trenuje MMA i ogólnie aktywne zycie sportowe , 4 dni w tygodniu treningowe na siłowni metodą zalecana przez was na budowe masy miesniowej , estem raczej tym „ektomorfem” jesli to ten który ma mała mase mieąniowa i tłuszczowa (nad ta miesniową juz troche popracowałem) . Prosze o porady na temat treningu i odżywiania . Pozdrawiam

Kwiecień 27th, 2012 at 6:29 pm
Bartek pisze:

podczas treningu odczuwam ból lewego nadgarstka,aby wykonac prawidlowo cwiczenie musze uzyc opaski uciskowej

Kwiecień 27th, 2012 at 6:35 pm
Dawid pisze:

Po obejrzeniu stwierdzam że jak najbardziej ma pan Rećko rację ale nie rozumiem dlaczego polecacie ćwiczenia tu podam przykład (wyciskanie zza karku jest na waszym plakacie, na filmach też polecacie) skoro powodują uraz przy dłuższym treningu a wasz portal jak powiedział pan Rećko propaguje zdrowie. pozdrawiam!

Kwiecień 27th, 2012 at 7:08 pm
adam pisze:

ćwiczę już prawie 8 lat i myślałem że wiem dosyć dużo ale gdy poczytałem dokładnie wszystko co jest na tej stronie i obejrzałem filmiki instruktażowe okazało się że jednak nie wszystko co robiłem było dobrze zaplanowane i zastosowanie się do uwag trenerów z tej strony spowodowało że od razu lepiej zacząłem budować mięśnie i nie mam już tyle kontuzji co wcześniej ,,,,, bardzo duży plus za to że to nie jest kolejna strona dla tępych koksiarzy albo dzieci którzy wierzą w cuda np; powiększ biceps w 1 miesiąc o 3 cm , tylko jest to strona dla ludzi którzy trenują dla własnego zdrowia i dobrego wyglądu i żeby być sprawnym w wieku 60 parę lat ,,,,, dziękuję i pozdrawiam :)

Kwiecień 27th, 2012 at 10:58 pm
Damian pisze:

Witam,

Serdecznie dziękuję całej ekipie portalu trenerok.pl Bardzo bogata wiedza, wkład w realizację materiałów. Wspaniale się tego słucha, wszystko na prosty sposób wytłumaczone. Gdy tylko widze na swojej skrzynce materiały z serwisu trenerok.pl od razu sprawdzam, cóż to takiego ; )

Pozdrawiam serdecznie i czekam na dalsze materiały ; )

Kwiecień 28th, 2012 at 7:08 am
mateusz pisze:

Witam,
zgadzam sie całkowicie z tym co Pan mówi. Podczas treningów zaniedbałam nogi, co spowodowało kontuzje kolana. Teraz staram sie ćwiczyć każdą cześć ciała równomiernie

Kwiecień 28th, 2012 at 7:09 pm
Krzysztof pisze:

Witam.
Cała wiedza przekazywana przez Wasz portal jest super. Wiele staram się wykorzystywać w treningach. Czasami jak wykonuję polecane przez Was ćwiczenie, to jestem bacznie obserwowany przez pozostałych kolegów. Dziękuję ża przekazywaną wiedzę i instrukcje. Co do kontuzji, to z moimi łokciami a raczej z lewym, jest coraz gorzej. Mam już nawet broblemy z wykonywaniem ćwiczeń na biceps. Szukam takich ćwiczeń, które nie powodują bólu łokcia. I zmiejszam obciążenie. Dziękuję jeszcze raz za podpowiedzi.
Pozdrawiam gorąco i wypatruję dalszych porad treningowych i nie tylko.

Kwiecień 28th, 2012 at 7:22 pm
adminleszek pisze:

Dawidzie, pokazujemy różne ćwiczenia. Wyciskanie zza karku daje duże przyrosty masy barków i jest bardzo popularne. Pokazujemy zatem jak najlepiej technicznie je wykonywać a wcale to nie znaczy, że je promujemy bo jest ono już popularne. Niestety trening jest często kompromisem a młody człowiek bardzo często nie chce słyszeć nic o konsekwencjach i tak będzie wykonywać ćwiczenie niebezpieczne i brał koksy albo świadomie będzie trenował nimi do czasu zbudowania masy a potem świadomie z nich zrezygnuje kiedy jeszcze da się barki uratować i zastosuje ćwiczenia bardziej bezpieczne.
Naszym celem nie jest być WYROCZNIĄ a jedynie i wspierać na drodze do wymarzonej sylwetki – dlatego pokazujemy skuteczne ćwiczenia, wyrażamy swoje zdanie oparte na wieloletnich doświadczeniach ale wybór należy do każdego trenującego.

Kwiecień 28th, 2012 at 7:25 pm
adminleszek pisze:

Krzysztof, super. Na tym polega kulturystyka, na poszukiwaniach i wsłuchaniu się w swój organizm.

Kwiecień 28th, 2012 at 9:32 pm
Mateusz Sitek pisze:

Witam!

Ja może dodam coś od siebie. Polecam sprzątanie po sobie na siłowni, mianowicie chodzi o odkładaniu hantli na swoje miejsce… Niestety na mnie przypadło i prawie straciłem palec przez swoją głupotę. Wyciskałem na skosie dół hantlami, rzuciłem je na ziemie, następnie wziąłem lżejsze hantle i po serii rzuciłem nimi o tamte już leżące, pech chciał, że prawa hantla ścięła mi paliczek palca wskazującego. Widok swojej kości jest straszny…. no i 3 miesiące przerwy od wszystkiego i L4… Jeżeli jesteście zainteresowani mam wideo ze zdarzenia, zdjęcia rentgena mogę udostępnić, tylko nie chciałbym zostać gwiazdą YT.

Pozdrawiam! To tak ku przestrodze.

Kwiecień 28th, 2012 at 10:29 pm
Krzysztof pisze:

Wtam Serdecznie,Super Profesjonalny Portal o Zdrowym Trybie Zycia i Sporcie jakim jest Kulturystyka- Polecam a jestem Fizjoterapeutą.
Jeśli o mnie chodzi stosuje sie do Waszych poleceń w moim treningu(3x tyg=pon,sr,pt, a w soboty krótki trening areobowy ok 30 min)
Trenuje bardzo krótko 1m-c,ale stosuje zalecane przez Pana Ryszrda BCAA rano i przed treningiem,a po treningu i przed snem glutamine,oraz stosuje sie do zaleceń żywieniowych tzn.jem 5,6 x dziennie oraz wiecej produktów dla gr.krwi A +suplementy+ok 4 l wody dziennie,a waże 88kg,przy wzroście 180cm.wcześniej trenowałem wyczynowo piłke nożną,teraz czuje sie rewelacyjnie podczs treningu i po treningu, jest dokładnie jak opisuje Pan Ryszard,jestem bardzo zadowolony niewielkimi postepami które już zauważyłem.
Dziekuje że jesteście i dzielicie sie z różnymi ludźmi swoja fachowościa i wiedzą, Bardzo POLECAM WASZ serwis dla początkujących i zaawansowanych,Ze Sportowym pozdrowieniem Krzysztof:-)

Kwiecień 29th, 2012 at 8:43 am
slawek pisze:

witam czytam ze niektorzy pisza ze wyciskanie zza karku daje duze przyrosty masy ??? raczej sila rosnie a masa to wyciskanie sztangielek i UWAGA…. unoszenie sztangi wzdluz ciala tylko trzeba zrobic te cwiczenie nie duzym ciezarem i bardzo powoli …sprobujcie a sie przekonacie pozdrawiam pakierow

Kwiecień 29th, 2012 at 8:53 am
adminleszek pisze:

Sławku To czy ćwiczenie daje bardziej siłę czy masę to zależy przede wszystkim od ilości powtórzeń i zastosowanej metody

Kwiecień 29th, 2012 at 8:56 am
adminleszek pisze:

Panie Krzysztofie, Bardzo dziękujemy za miłe słowa, tym bardziej je cenimy, że mówi to fachowiec, człowiek, który swoją pracą pomaga młodym ludziom korygować wady postawy. Pozdrawiam ciepło.

Kwiecień 29th, 2012 at 9:36 am
Jarek pisze:

Nie zaluje ze znalazlem te stronke nie jest to strona cwanych hipokrytow ktorzy naciagaja fakty ze w miesiac mozna osiagnac niewiarygodne efekty (to trzeba lat i dyscypliny) ,cwicze z podzialem na grupy miesniowe(split wczesniej FBWogolnorozwojowy)Moje pytanie czy mozna cwiczyc nogi zaczynajac trening czyli w poniedzialek jako pierwszy? ,trenuje 4 razy w tygodniu. Okolo 8/9miesiecy wczesniej tez jakis rok ale przez ten rok to byla strata czasu,bo jak prawie kazdy poczatkujacy ladowalem ciezary takie ze ledwo co moglem je w stanie podniesc(bez kontrolowania ciezaru) a to jest duzy blad ten kto przez to przeszedl do wie o co mi biega.Przyrosty jakies tam mam ale nie odrazu Rzym zbudowano Jak pewien przedmowca pisal tez bym chcial sie dowiedziec czegos wiecej na temat diety.Pozdrawiam

Kwiecień 29th, 2012 at 10:57 am
pawel25 pisze:

Bardzo dobra robota panow prowadzacych portal jest to fachowa wiedza niczym nie zafalszowana,a pochodzaca z doswiadczenia treningowego.
Nawiazujac do bolacych stawow barkowych, lokci jestem zawodowym wyciskaczem i od kilku lat nie wykonuje wyciskania zza karku siedzac. Zajmuje sie wyciskaniem ponad 10 lat i wielu cwiczen nie wykonuje bo sa dla mnie szkodliwe. Dysponujac duza sila i poprawna technika stosuje sie wieksze ciezary automatycznie co sprawia ze pewne cwiczenia staja sie „szkodliwe” dla danej osoby.
Nalezy pamietac o zmianie bodzcow i samego treningu, inaczej wyglada trening:
-okres regeneracyjny
-okres wprowadzajacy
-okres przygotowawczy
-okres startowy
-odpoczynek po zawodach
Wszystkie okresy charakteryzuja sie zastosowaniem innych metod, cwiczen i bodzcow.
Nalezy pamieta ze organizm to skomplikowana „maszyna” na ktora jest obciazona oprócz treningu, innymi obowiazkami domowymi, praca zawodowa czesto ciezka, obciazenie psychiczne co w sumie sklada sie na CALKOWITE OBCIAZENIE ORGANIZMU.
Pozdrawiam serdecznie Pawel

Kwiecień 29th, 2012 at 2:09 pm
adminleszek pisze:

Pawel25, bardzo dziękuję za podzielenie się właśnie wyczynowca. Trenując z obciążeniem, zawsze warto ale to zawsze, wyznaczyć cel danego cyklu treningowego. Dopiero wtedy kiedy znamy cel, możemy określić na ile udało się go zrealizować i wyciągnąć właściwe wnioski. Do wyznaczania celów wrócimy bo widzę, że jest to kluczowe przy podejmowaniu wysiłku na siłowni. Dla laika trening regeneracyjny nie różni się od treningu na siłę czy masę ale „stary wyga” odróżni to od razu. Pawle, zapraszam w przyszłości do zabierania głosu, choć świadomie adresujemy materiały do amatorów to jednak często ta granica się zamazuje bo amator kiedy chce mieć jeszcze lepsze efekty to musi dać z siebie trochę więcej i więcej…

Kwiecień 30th, 2012 at 3:51 pm
jacek pisze:

Dziękuję za lekcję o urazach. Bardzo pouczająca. Pozdrawiam

Kwiecień 30th, 2012 at 5:17 pm
Paweł pisze:

Jak zrozumiałem powinno się myśleć dlaczego coś boli, zrozumieć pierwotne powody kontuzji oraz ważny jest odpoczynek, uprawianie takiego sportu który pasuje do naszego organizmu, no i wiele mądrości można z wywiadu wywnioskować, ale najważniejsze nasze zdrowie

Maj 6th, 2012 at 1:17 pm
Adam pisze:

Pokusiłem się o podsumowanie, na podstawie tego co mówił Pan Ryszard.

Najczęstsze przyczyny urazów/kontuzji w kulturystyce:

- brak rozgrzewki ogólnej i specjalistycznej
- stosowanie zbyt dużych obciążeń/ciężarów
- większa ilość treningu górnej częsci ciała niż dolnej części, brak proporcji treningu
- niewłaściwa technika wykonywanych ćwiczeń
- brak czasu na regeneracje organizmu zbyt dużą częstotliwością treningu w cyklu.
- uprawianie innych dyscyplin sportu moze mieć wplyw na kontuzje w kulturystyce
- nie stosowanie prawidłowej metodyki treningu przeznaczonej dla osób początkujących (najczęściej urazów doznają ludzie na początku przygody z siłownią)
- nieprawidłowa budowa anatomiczna, brak symetrii np: minimalnie krótsza noga (nie należy zmieniać treningu, należy wykonywać ćwiczenia takie same ale nie tak samo, należy wykonywać je specyficznie)

Maj 6th, 2012 at 6:22 pm
adminleszek pisze:

Adam,
Super robota, brawo!

Listopad 24th, 2012 at 10:52 pm
Patryk pisze:

Trenuje mma dwa razy w tygodniu i piłke nożna dwa razy w tygodniu dam rade zrobić mase na odżywkach?:D

Listopad 26th, 2012 at 4:33 pm
adminleszek pisze:

To bardzo trudne zadanie. By nabierać masy potrzebne są 3 treningi w tygodniu a intensywne treningi o charakterze wytrzymałościowym bardzo ograniczają rozwój muskulatury. Niemniej jest to możliwe. Wymaga za po wielkiej dyscypliny, zwłaszcza dietetycznej. Nie może być tak, że po jakimkolwiek treningu nie spożyjesz w ciągu 2 godzin kompletnego, wartościowego treningu. A powinieneś spożywać co najmniej 5 dobrych posiłków. Suplementacja w kierunku masy może pomóc ale tylko gdy dieta jest OK. Inaczej to stracone pieniądze. Jednak w Twoim przypadku suplementacja witaminami i minerałami jest niezbędna bo inaczej szybko się wypłuczesz z zapasów i szybko wtedy można złapać kontuzję

Marzec 31st, 2013 at 2:34 pm
mrKoval pisze:

Właśnie zakupiłem Trening dla Początkujących i od wtorki na siłownię.
Żebyście czasem nie próbowali piracić filmów TrenerOK! Dajcie zarobić Trenerom, przekazującym cenną wiedzę wypróbowaną na własnym ich zdrowiu!

Zostaw komentarz